بازديدها
تعداد بازديد اين صفحه: 383105
تعداد بازديد کنندگان سايت: 243002544 تعداد بازديد زيرپورتال: 401613 اين زيرپورتال امروز: 100 سایت در امروز: 1166 اين صفحه امروز: 11








1398/8/14 سه‌شنبه توسط اعضای کتابخانه آیت الله خامنه ای صورت گرفت؛ معرفی 26 عنوان کتاب در برنامه های فرهنگی هنری و مشاوره ای توسط اعضای کتابخانه عمومی آیت الله خامنه ای، 26 عنوان کتاب در برنامه های فرهنگی، هنری، آموزشی و مشاوره معرفی و بررسی شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم؛ نشست های کتاب‌خوان کتابخانه ای و مدرسه ای به همت نیره خدادادشهری، کتابدار بخش کودک و نوجوان کتابخانه آیت الله خامنه ای تشکیل شد.
 

در نشست کتاب‌خوان دبستان پسرانه آیت الله حائری، محمدحسین حجازی با معرفی کتاب «جنگی که نجاتم داد» نوشته کیمبرلی بروبیکر بردلی؛ روح الله جوادی با معرفی کتاب «داستان فوتبالیست ها» نوشته دیوید اسکوایرز؛ ابوالفضل وکیل زاده با معرفی کتاب «جنگ وحشتناک جهانی دوم» نوشته تری دیری؛ حسین بلوکی با معرفی کتاب «شهید همت» نوشته احمد عربلو؛ و محمدحسین محمدی با معرفی کتاب «قند پارسی» نوشته فرخ زندوکیلی تجربه مطالعاتی خود را با دیگر دانش آموزان به اشتراک گذاشتند.
 

در نشست کتاب‌خوان کتابخانه ای، محمدحسین حجازی با معرفی کتاب «14 قصه 14معصوم: امام حسن مجتبی (ع)» نوشته حسین فتاحی؛ محمدمهدی یوسفی با معرفی کتاب «این که شوخی نیست» نوشته غلامرضا حیدری ابهری؛ محمدهادی علیزاده با معرفی کتاب «ثروتمند مغرور» نوشته غلامرضا حیدری ابهری؛ روح اله جوادی با معرفی کتاب «بعد از سه روز گرسنگی» نوشته غلامرضا حیدری ابهری؛ علی نظری با معرفی کتاب «قصه های زندگی پیامبر (ص)» نوشته یوسف عبدالتواب؛ محمدجواد راشدی با معرفی کتاب «قصه های پیامبر و فرزندانش» نوشته نقی سلیمانی و مهدی قاسمی با معرفی کتاب «چرا او را حسن نامیدند؟» نوشته ابوالفضل هادی منش تجربیات مطالعاتی خود را به اشتراک گذاشتند.
 

در دیگر نشست کتاب‌خوان کتابخانه ای؛ محمدمهدی یوسفی با معرفی کتاب «حضرت علی بن موسی(ع)» نوشته مهدی وحیدری صدر؛ محمدهادی علیزاده با معرفی کتاب «صدای مهربانی» نوشته مژگان میرمحمدصادقی؛ روح اله جوادی با معرفی کتاب «درخت بادام» نوشته مژگان شیخی؛ و مهدی قاسمی با معرفی کتاب «سیب های گاز زده» نوشته مژگان شیخی تجربیات مطالعاتی خود را به اشتراک گذاشتند.
 

کارگاه آموزشی روانشناسی کودک
 

در چهارمین کارگاه روانشناسی کودک، نرگس جهاندیده مدرس و مشاور این دوره درباره شیوه های تنبیه و تشویق در شرایط مناسب و متناسب با رفتار کودک مطالبی را همانند پرهیز از قهر و نصیحت بیان کرد. وی بی توجهی به کودک و محرومیت او از وسایل مورد علاقه اش را در زمان مشاهده رفتار ضدارزشی، مثبت خواند و افزود: بروز خشم و ناراحتی در فرزندان، ناشی از  تفکر نادرست آنان در تضییع حقوق خود توسط والدین است و پدران و مادران در چنین شرایطی باید نسبت به این موضوع بی تفاوت باشند و هیجان های نادرست را مدیریت کنند. در پایان نیز کتاب «مهارت‌های فرزندپروری» نوشته محرمعلی علیزاده برای مطالعه روش های تربیتی معرفی شد.

گفتنی است این برنامه به همت مریم محمدخانی، کتابدار بخش کودک و نوجوان برگزار گردید.
 

کارگاه آموزش اسباب بازی با معرفی کتاب
 

در آغاز این کارگاه، توسط نیره خدادادشهری کتاب «دایره المعارف کودک، بازی زندگی» نوشته اسماعیل جمالی با موضوع دوری از دیدگاه ها و بررسی نظریات تربیتی معرفی شد. هدف از انتخاب این کتاب آشنایی خانواده ها با مراحل رشد، انواع بازی‌های مناسب و سرگرمی‌ها در هر محیطی برای رشد روحی و جسمی کودک و نوجوان در زمان حال و آینده بود.
 

گفتنی است بازی دوز، مکعب سوما، جیجرو، سرسره اشکال و چین واچین و بازی های «تکلم و گفتار» به منظور اعتماد به نفس؛ تقویت صدا و حنجره، رسایی سخن در صدا و بیان اجرا شد.

نشست مثنوی خوانی
 

در این آغاز این نشست، مریم محمدخانی درخصوص زندگی مولانا جلال الدین محمدبلخی، مثنوی و قالب اشعار و داستانهای این شاعرشهیر ادبیات پارسی و نحوه آشنایی او با شمس تبریزی صحبت کرد. وی سپس حکایتهایی برگرفته از کتاب «داستانهای زیبای مولوی برای نوجوانان» نوشته مصطفی حسنلو را برای اعضا خواند. در ادامه نوجوانان نیز از مثنوی معنوی جمع خوانی کردند.

نشست گلستان خوانی
 

در این نشست، نوجوانان «داستان هایی از گلستان سعدی» بازنویسی مریم قیومی را روخوانی نمودند و درباره تاثیرگذاری خوانش گلستان در یادگیری مهارت های فن بیان و شناخت میراث غنی فرهنگی ادبی ایران با یکدیگر گفتگو کردند و در پایان «حکایت از باب پنجم در عشق و جوانی» خوانده شد.
 

نشست های شاهنامه  خوانی
 

در دو نشست شاهنامه خوانی، مریم محمدخانی ضمن توضیحاتی درباره حکیم ابوالقاسم فردوسی و معرفی کتاب های «سیمرغ و زال» و «کاوه آهنگر» برگرفته از «مجموعه داستان های شاهنامه» بازآفرینی محمدرضا یوسفی، از نوجوانان خواست از این کتاب با دقت روخوانی کنند و دیدگاه های خود را درباره شخصیت‌های داستان مطرح کنند.
 

یادآور می شود آشنایی با اساطیر و ادبیات کهن، شناخت ابزار تربیتی، اخلاقی... در شاهنامه و روان خوانی اشعار و نثرها از دیگر اهداف این برنامه بود.

کارگاه آموزش خلاقیت
 

در نخستین کارگاه آموزش خلاقیت، زهرا ریحانی، مدرس این دوره، شیوه ساخت جلد و تولید کتاب همراه با محتوا را با روش های گوناگون آموزش داد. سپس هر یک از اعضا بر اساس ذوق و سلیقه شخصی خود اقدام به ساخت تاج با برچسب های مختلف و نگارش جملات زیبا درباره کتاب و کتابخوانی پرداختند و با خلق کاردستی های زیبا جلدها را تزیین کردند.

یادآور می شود این کارگاه به همت نیره خداداد شهری برپا شد.

 

نشست های جمع خوانی
 

در نخستین نشست به پیشنهاد مریم محمدخانی از جلد چهارم «مجموعه کتاب هدهد سفید» جمع خوانی شد و داستان «جایی شبیه بهشت» نوشته نسرین فتحی به عنوان داستانی منتخب و جذاب برای کودکان و نوجوانان انتخاب شد. این داستان به ماجرای تلاش «امیر» برای برنده شدن در یک مسابقه تلویزیونی و راه‌ اندازی کتابخانه ای در حسینیه می‌پردازد.

در دومین نشست، مریم محمدخانی از نوجوانان خواست به جمع خوانی و خلاصه گویی از کتاب «شهید فهمیده»نوشته محمدرضا اصلانی بپردازند.
 

سلسله برنامه های جانبی و آموزشی
 

خاطر نشان می کنم آموزش انواع خط شکسته، نستعلیق خط تحریری و نوشتاری با استفاده از قلم، مداد و خودکار نیز از دیگر برنامه های جانبی این کتابخانه بود.

همچنین آخرین جلسات حفظ جز سی قرآن کریم با تلاش های حسن عبدلی، کتابدار بخش نابینایان با موفقیت به پایان رسید.

در نشست معنوی آموزشی تواشیح، گروه «ندای ملکوت» ضمن بررسی و انتخاب اشعاری در مدح پیامبر اکرم(ص) به هم خوانی قطعه ای از اشعار سعدی با عنوان «وصال محمد» پرداختند. 
 

در کارگاه آموزش زبان، محمد اسماعیل گل مدرس این دوره، کتاب های Four Corners و family and friends را به عنوان منابع آموزشی معرفی کرد و درخصوص ضمایر فاعلی و مفعولی و تعاریف آنها توضیحاتی را ارائه داد.

بيشتر